راهنمای استفاده از هلیکوپتر کنترلی

آموزش پرواز با هلیکوپتر کنترلی

آموزش پرواز هلیکوپتر کنترلی به صورت حرفه ای دغدغه ای است که طرفداران و استفاده کنندگان از این محصول به دنبال آن هستند و می خواهند هر چه بهتر و تخصصی کار با هلیکوپتر ها را بیاموزند . هلیکوپتر ها محصولات پروازی رادیوکنترلی هستند که سال هاست در میان تفریح و سرگرمی مردم جای دارند . البته پرواز با هلیکوپتر ها کمی سخت و نیاز به تمرین و مداومت دارد اما کار سخت و پیچیده ای نیست . بی شک همه شما علاقه مندان حتی بدون هیچ گونه دانش و تجربه ای از پیش داشته می توانید به اپراتوری بسیار مسلط برای پرواز انواع هلیکوپتر کنترلی مبدل شوید .

آموزش پرواز هلیکوپتر

 

ما امروز قصد داریم تا با ارائه آموزشی کامل و حرفه ای  سخت ترین نوع هدایت و کنترل در محصولات پروازی که مربوط به هلیکوپتر های کنترلی می باشد را به شما آموزش دهیم . همان طور که می دانید هدایت هلیکوپتر های کنترلی در بین تمامی محصولات پروازی سخت ترین نوع هدایت را دارد . پس تا انتهای آموزش پرواز با هلیکوپتر کنترلی به صورت حرفه ای با ما باشید تا پس از این آموزش به یک خلبان حرفه ای تبدیل شوید . شاید اگر صحبت از کوادکوپتر ، هگزاکوپتر و یا اکتاکوپتر باشد کار ساده تر باشد و حتی با یکی دوبار تجربه پرواز نسبت به هدایت آن مسلط شوید . اما بحث هلیکوپتر ها کمی متفاوت است . اگر قصد خرید هلیکوپتر کنترلی را دارید و یا قبلا این کار را کرده اید بی شک یادگیری تخصصی پرواز آن برای شما خالی از لطف نیست .

آموزش پرواز هلیکوپتر کنترلی

 

هلیکوپتر کنترلی یکی از شاخه های جذاب در زمینه محصولات آرسی می باشد که طرفداران زیادی دارد . امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و موفقیت های کسب شده در زمینه محصولات آرسی شاهد طراحی و تولید انواع هلیکوپتر های مدل و کنترلی در ابعاد و سایز های مختلف با ویژگی ها و امکانات گوناگون هستیم . از آنجایی که پرواز با هلیکوپتر ها کمی سخت است سایز های کوچک آن بسیار به افراد مبتدی و تازه کار پیشنهاد می شود . هلی کوپترهای مدل 3 کانال و 4 کانال به دلیل پرواز پایدار و کنترل آسان مناسب برای یادگیری و آموزش پرواز جهت علاقه مندان به این رشته جذاب و مهیج می باشد، بعد از یادگیری اصول پرواز میتوانید هلیکوپترهای حرفه ای 6 کانال را انتخاب کنید و پرواز 3D را تجربه نمایید .

آموزش پرواز با هلیکوپتر آرسی

 

هلیکوپتر و هیجان !

لازم بذکر است از علاقه مندان و طرفدارانی که به دنبال پرواز های هیجان انگیز و به دنبال ترشح آدرنالین هستند بگوییم خرید هلیکوپتر کنترلی می تواند بسیار به شما کمک کند . پرواز با هلیکوپتر ها از آنجایی که فاقد هوشمندی های خاص کنترلی هستند بسیار هیجان انگیز است و صفر تا صد پرواز به عهده ی اپراتور می باشد و باید نسبت به هدایت و کنترل دستگاه با جوی استیک های میلی متری اقدام کند .

پرواز با هلیکوپتر اسباب بازی

 

انواع هلیکوپتر های کنترلی :

  • هلیکوپتر الکتریکی

هلیکوپتر های الکتریکی بر مبنای یک باتری قابل شارژ حرکت می کنند و به کمک یک باتری تمامی فعالیت آن ها رقم می خورد . این هلیکوپتر ها در ابعاد و سایز های مختلفی طراحی و تولید می شوند اما معمول ترین سایز آن ها 3.5 کاناله می باشد . امروزه می توان هلیکوپتر های 3.5 کانال را در ابعاد مختلف یافت اما هلیکوپتر های سایز کوچک در حدود 10 سانتی متر بهترین گزینه های یادگیری آموزش پرواز هستند . بعد از این مدل هلیکوپتر های 4 کاناله برای یادگیری آموزش پرواز بسیار مناسب هستند . این هلیکوپتر ها نیز در ابعاد و سایز های مختلفی طراحی و تولید می شوند . شما کاربران گرامی می توانید متناسب با نیاز و اهدافتان سایز کالا را انتخاب کنید . هلیکوپتر های 6 کانال نیز مدل هایی بسیار مهیج و مفرح البته با پروازی سخت هستند . در واقع باید پرواز با هلیکوپتر های 3.5 و 4 کانال را پشت سر گذاشته باشید تا بتوانید به این مدل ها فکر کنید .

 

  • هلیکوپتر سوختی

هلیکوپتر های سوختی در کلاس های 4 و 6 کانال طراحی و تولید می شوند . موتور مورد استفاده در این پرنده ها از نوع احتراق درونی یا سوختی بوده و با سوخت متانول – کرچک و همچنین بنزین کار میکنند، نوع موتور این پرنده ها با موتور هواپیمای مدل بسیار متفاوت است و نوع سوخت آنها کلاس پروازی پرنده را مشخص می سازد، به دلیل اینکه موتورهای نیترو نسبت به موتورهای بنزینی دارای شتاب و دور بالاتری هستند از این رو هلیکوپترهایی که با موتور نیترو کار میکنند بسیار متداول می باشند .
در نظر داشته باشید هزینه های سوخت و تعمیر و نگهداری هلیکوپتر های سوختی نسبت به هلیکوپتر های الکتریکی بسیار بالاست و پیشنهاد کارشناسان مجموعه ما نیست .

هلیکوپتر سوختی

 

زمانی که هلیکوپتر کنترلی مناسب خود را تهیه کردید ، می توانید آن را به فضای باز انتقال دهید و پرواز کردن را شروع کنید . اما قبل از شروع پرواز بهتر است نحوه صحیح پرواز با هلیکوپترهای کنترل از راه دور را آموزش ببینید تا در همان تجربه اول خود دچار حادثه نشوید و سرمایه خود را از دست ندهید . بی شک ورود آسیب و خسارت به دستگاه در پرواز های اولیه اپراتور را دلسرد می کند و بی شک متحمل هزینه های تعمیرات و قطعات خواهید شد . بی شک برای مبدل شدن به راننده ای حرفه ای باید در کلاس های مربوطه شرکت و تمرین زیاد کنید . اگر آموزش ندیده باشید و تمرین نکرده باشید بار اول به محصول پروازیان آسیب وارد خواهید کرد . پرواز مهارتی کمی سخت و نیازمند تمرین و ممارست است . پس قدرتمندانه ادامه دهید و ناامید نشید .

نکته ای که همیشه باید در ذهن داشته باشید این است که حتی مستحکم ترین و با کیفیت ترین هلیکوپتر های کنترلی نیز به نوعی ظریف و شکننده هستند . به همین دلیل شما باید با احتیاط کامل از آن ها استفاده کنید و در طول پرواز نهایت دقت را به خرج دهید . در حین پرواز های اولیه به هیچ وجه با شخصی صحبت نکنید و تمام تمرکز خود را بر روی پرواز معطوف کنید .

کوادکوپتر چیست؟
حتما بخوانید

قبل از شروع هر پرواز حتما باتری هلیکوپتر کنترلی را بررسی نمایید و از کامل بودن شارژ آن اطمینان حاصل کنید تا شاهد بهترین عملکرد این گونه سیستم های پروازی باشید . علاوه بر آن ، توصیه می شود به هیچ وجه هلیکوپتر را در مجاورت مردم و یا حیوانات به پرواز در نیاورید تا از مسئولیت های سنگین در صورت بروز حوادث ناگوار را متحمل نشوید .

در ادامه مطالبی را مطرح خواهیم کرد تا با فراگیری آن ها بتوانید مهارت های خود را افزایش داده و پرواز هایی ساده و لذت بخشی را پشت سر بگذارید :

آموزش مقدماتی پرواز با هلیکوپتر های کنترلی

  • آشنایی با فرستنده ( رادیو  کنترل )

بسیار خب، فرض می کنیم شما باتری هلیکوپتر کنترلی را کاملا شارژ کرده اید و آن را به یک محیط باز انتقال داده اید تا همه چیز آماده شروع پرواز باشد .
در این لحظه ابتدا فرستنده رادیویی یا همان دستگاه کنترل از راه دور را در مقابل خود نگه دارید و امکانات آن را بررسی کنید . فرستنده های رادیویی هلیکوپتر های مختلف معمولا دارای تفاوت هایی هستند ، اما به طور کلی ظاهر آن ها چیزی شبیه به تصویر بالا است .
اگر فرستنده رادیویی در نظر گرفته شده برای سیستم کنترلی شما دارای بیش از سه کانال ارتباطی باشد ، از دکمه های بیشتر و در مواردی حتی پیچیده تر برخوردار خواهد بود .
اما لازم نیست نگران این موضوع باشید ، چرا که ما در مقاله آموزش پرواز با هلیکوپتر کنترلی قصد داریم به مفاهیم پایه بپردازیم و آموزش های مقدماتی را در اختیار شما قرار دهیم .

آموزش رادیوکنترل هلیکوپتر کنترلی

 

اگر کمی دقت کنید ، دو فرمان کنترلی ( joystick ) روی فرستنده رادیویی می بینید . فرمان سمت چپ که با نام throttle شناخته می شود به منظور تغییر ارتفاع مورد استفاده قرار می گیرد و وظیفه آن بالا و پایین بردن هلیکوپتر است .

فرمان سمت راست نیز به rudder معروف است و حرکت های رو به جلو و عقب هلیکوپتر کنترلی را کنترل می کند و امکان تغییر زاویه حرکت را در اختیار شما قرار می دهد .

لازم است به این نکته اشاره کنیم که در بعضی از سیستم ها جای این دو فرمان روی فرستنده عوض شده است ، و به همین دلیل بهتر است قبل از هر کاری دفترچه راهنمای محصول را مطالعه نمایید و از وضعیت فرمان های کنترلی آن مطلع شوید .

مورد سومی که باید به آن توجه کنید ، دکمه شاخص trim است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت .

 

                                                                                                                 
  • بررسی شرایط محیطی

حالا که تمام پیش نیاز های پرواز را بررسی کرده اید و با عملکرد فرستنده رادیویی نیز آشنا شده اید ، زمان آن فرا رسیده است که پرواز را شروع کنید .
در این مرحله باید هلیکوپتر را به فضایی با وسعت مناسب منتقل کنید و آن را روی سطی صاف قرار دهید . ابتدا فرستنده رادیویی را روشن کنید ، سپس با فشردن کلید روشن هلیکوپتر کنترلی را در وضعیت فعال و آماده پرواز قرار دهید .
اگر قصد دارید پرواز را در فضای باز بیرون از منزل به اجرا در آورید، در صورت وزش باد های شدید یا شرایط جوی سخت بهتر است کمی صبر کنید تا وضعیت مساعد شود .
در مقابل اگر داخل فضایی بسته مانند اتاق حضور دارید ، وسایل نور پردازی برقی و الکتریکی را تا جایی که امکان دارد خاموش کنید تا از به وجود آمدن تداخلات در گیرنده رادیویی هلیکوپتر جلوگیری شود .
پس از رعایت این نکات به اندازه کافی از هلیکوپتر کنترلی دور شوید و فرمان throttle را به آرامی و با ملایمت به سمت بالا فشار دهید تا هلیکوپتر از روی زمین بلند شود و در ارتفاعی چند سانتی متری از سطح قرار گیرد .

آموزش استفاده از هلیکوپتر

 

تنظیم هلیکوپتر کنترلی

در این مرحله هلیکوپتر کنترلی شما باید در یک نقطه مشخص پرواز شناور با ثبات را به نمایش بگذارد . در ابتدای پرواز معمولا هلیکوپتر حرکت هایی غیر متعارف (دریفت) به سمت چپ یا راست خواهد داشت که با استفاده از دکمه شاخص trim و کمی تنظیم کردن می توانید آن ها را از بین ببرید .
جالب است بدانید که این فرانید به طور معکوس نیز رخ می دهد و شما در طول پرواز می توانید دکمه شاخص trim را به گونه ای تنظیم کنید که هلیکوپتر دریفت به سمت چپ یا راست را اجرا کند .

  • افزایش ارتفاع

در این مرحله می توانید فرمان throttle را به سمت بالا فشار دهید و نگه دارید تا ارتفاع پرواز هلیکوپتر کنترلی افزایش یابد . زمانی که این افزایش ارتفاع رخ می دهد ، خواهید دید که مقاومت هوا در مقابل آن افزایش پیدا می کند و باعث به وجود آمدن دریفت می شود .
به همین دلیل شما باید دوباره دکمه trim را تنظیم کنید و تغییرات بیشتری را در آن به وجود آورید تا ثبات لازم همچون ارتفاع نزدیک به سطح زمین در وضعیت هلیکوپتر حاصل شود .
توصیه ما به شما این است که مرحله به مرحله تغییر کوچکی در ارتفاع دستگاه به وجود آورید و با استفاده از دکمه trim دریفت به وجود آمده را از بین ببرید تا به این ترتیب به درک کاملی از این فرایند دست پیدا کنید .
با استفاده از این روش می توانید به مرور زمان پرواز در ارتفاع های فوق العاده بالا را جایگزین پرواز های کم ارتفاع و مبتدی نمایید .

هدفون، هدست یا هندزفری؟
حتما بخوانید

آموزش استفاده از هلیکوپتر

 

شروع پرواز با هلیکوپتر کنترلی

در این مرحله می توانید بهره گیری از فرمان rudder که در سمت راست قرار دارد را آغاز نمایید . برای شروع ابتدا این فرمان را به آرامی به سمت چپ یا راست حرکت دهید تا شاهد تغییر زاویه هلیکوپتر کنترلی باشید .
حالا می توانید با حرکت دادن همین فرمان به سمت جلو یا عقب باعث حرکت هلیکوپتر روی یک خط مستقیم شوید. شما می توانید ابتدا حرکت روی خط مستقیم را تمرین کنید ، و پس از آن به حرکت های ترکیبی و دور زدن در طول حرکت بپردازید .
زمانی که به مهارت های کافی در این زمینه دست دست پیدا کردید ، توصیه می کنیم چرخش های 360 درجه ای و همچنین حرکت در مسیر هشتی شکل ( Figure eight move ) را امتحان کنید .

 

                                                                                                                     
  • فرود ایمن

در مرحله پایانی می توانید فرایند فرود آمدن را تمرین کنید . زمانی که تصمیم گرفتید به پرواز خود پایان دهید و آماده فرود آمدن بودید ، ابتدا باید سطحی صاف را مشخص کنید و ارتفاع هلیکوپتر را در بالای نقطه مورد نظر کاهش دهید .
در ادامه نیز باید مطمئن شوید که هلیکوپتر از تعادل کافی برخوردار است و فرمان throttle را با ملاحظه به سمت نگه دارید تا فرود ایمنی داشته باشید. بسیار مهم است که فرمان را به آرامی حرکت دهید تا هلیکوپتر با سرعت به زمین برخورد نکند و دچار آسیب نشود .

آموزش کار با هلیکوپتر کنترلی

 

آموزش پیشرفته هلیکوپتر کنترلی

پس از طی کردن دوره مقدماتی پرواز با هلیکوپتر کنترلی می توانید کمی حرفه ای تر و جدی تر به این مقوله نگاه کنید . البته این بخش از آموزش برای علاقه مندان مفیدتر است . افرادی که تجربه و مهارت لازم را در آموزش پرواز با هلیکوپتر کنترلی به صورت حرفه ای کسب کرده اند . پس از طی کردن مراحل آموزش مقدماتی می توانید به مراحل ذیل نیز فکر کنید :

  • چرخش هلیکوپتر کنترلی در ارتفاع کم حول محور عمودی ( هلیکوپتر )
  • حرکت از نقطه ای به نقطه ی دیگر در ارتفاع بالا با حرکت رو به جلو .
  • هلیکوپتر رو در ارتفاع پائین هاور کنید و اون رو به جهات مختلف هدایت کنید . برای راحتی کار شما نیز در پشت هلیکوپتر به همراه آن حرکت کنید و با دماغه رو به جلو حرکت کنید . در انتها هلیکوپتر را به جای اول برگردونید .
  • در ارتفاع بالا هلیکوپتر را به پرواز در بیاورید و در حالتی که موقعیت شما یا ( پایلوت ) تغییر نکند ، یک حرکت دایره ای در آسمان ایجاد کنید . نکته ی مهم این است که شما باید در یک نقطه ثابت باشید و به دنبال هلیکوپتر هیچ حرکتی نداشته باشید .
  • در این مرحله آموزش پرواز باید در ارتفاع 10 تا 15 متری قرار بگیرید .
  • و فضای فرضی پرواز شما به صورت 2 نقطه ی a و b باشد، پرواز به 2 نقطه و بازگشت به سمت اول . این آموزش پرواز را در اثر تمرین بیشتر میتوانید در فاصله ای کم و با سرعت بیشتر بپیمائید . توجه داشته باشید که برای برگشتن از هر نقطه ای حتما باید یک نیم دور بزنید .
  • در اين قسمت ياد ميگيريد كه چگونه با يك هليكوپتر به يكي از سمت هاي راست يا چپ مدلتون را هدايت كنيد . حركت هليكوپتر به يكي از سمت هاي راست يا چپ انجام ميشود .
    تغيير موقعيت در هاور و سر و ته كردن هليكوپتر بايد براي شما به آساني انجام بگيرد .
    در پايان حركت هاي چرخشي و دايره اي در اتفاع 10 تا 15 متر را تمرين كنيد و مدل رو به كنترل بهتر خودتان در بياريد .

آموزش کار با هلیکوپتر کنترلی

 

آموزش گام به گام پرواز هلیکوپتر کنترلی

گام اول : با فرض اینکه هلیکوپتر پیش رو یک هلیکوپتر سه کاناله است با کمک رادیوکنترل می توانید هلیکوپتر را در شش جهت مختلف  جلو، عقب، چپ، راست، بالا و پایین) هدایت کنید . بر روی رادیوکنترل دو جوی استیک وجود دارد و جوی استیک سمت راست مخصوص جهات و جوی استیک سمت چپ مخصوص ارتفاع گرفتن هلیکوپتر است .

گام دوم : پس از درک شرایط حاکم و عملکرد رادیوکنترل می توانید در محیطی باز و غیرمسقف هلیکوپتر را به پرواز در آورید و به کمک جوی استیک ها سعی بر حفظ پایداری پرواز آن داشته باشید .

گام سوم : دائما نگاه و توجه تان به رادیوکنترل نباشد . با درک درست از عملکرد رادیوکنترل همانطور که چشم بر هلیکوپتر دارید می توانید به کمک جوی استیک ها هلیکوپتر را براحتی کنترل کنید . نگاه مکرر به رادیوکنترل و هلیکوپتر باعث می شود تا تمرکتان را از دست دهید .

گام چهارم : توجه به میزان شارژ باتری هلیکوپتر کنترلی امری مهم و ضروری است . پس از اتمام شارژ باتری و فرود اجازه دهید تا باتری کمی خنک شود و آن را از طریق کایل usb و به صورت غیر مستقیم از طریق پورت کامپیوتر ، لب تاپ و یا تلویزیون شارژ کنید . توجه کنید باتری این مدل ها از حساسیت بالایی برخوردارند و شارژ کردن مستقیم آن ها باعث خراب شدن خیلی سریع باتری می شود .

گام پنجم : شاید تیکاف و لندینگ از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار باشند . اما دقت کنید در هنگام بلند کردن خطر چندان دستگاه را تهدید نمیکند اما در هنگام فرود باید احتیاط کنید تا هلیکوپتر به زمین کوبیده نشود . اگر به میزان شارز باتری هلیکوپتر توجهی نکنید امکان دارد در یک لحظه دیگر میزان شارژ تمام شود و هلیکوپتر سقوط کند .

 

آموزش پرواز هلیکوپتر کنترلی

تیم تولید محتوا پرشیاکالا
ارسال دیدگاه